SV RODA = Schiet Vereniging Recht Op Doel Af

Baancommissaris    Kees Oonincx
Koning 2023             Johan Kol

Luchtbuks schieten

Het luchtbuks schieten lijkt een makkelijke sport, maar dat valt wel tegen. Je moet maar eens proberen op
7 meter afstand een puntje van 2 mm te raken. Er wordt bij ons geschoten door oud en jong, mannen en vrouwen,  zo kun je al bij ons komen schieten op de dag dat je 14 jaar geworden bent, maar dan wel onder begeleiding van een ouder. Pas vanaf je 16e verjaardag mag je volledig zelfstandig schieten. Natuurlijk wordt door het bestuur goed op gelet of je dan als schutter wel wapenkundig bent, je een wapen vast kan houden en er verantwoord mee om kunt gaan. Dit natuurlijk altijd om de veiligheid voorop te stellen !

Verschietingen

Er zijn 20 verplichte verschietingen deze worden door het bestuur wekenlijks bijgehouden.
Dit betekent dat je voordat je gaat schieten zelf kan bepalen of je gaat oefenen of dat je graag wilt dat de score word genoteerd. Dit wordt bewust voor aanvang van het schieten gedaan zodat achteraf niet gekeken kan worden naar de goed of slecht behaalde punten. Zo kan iedere schutter zelf een verantwoording dragen om aan het eind van het seizoen - wat loopt van 1 januari tot eind september- te zorgen dat er 20 uitslagen op de lijst staan.

Aan het einde van het schiet seizoen wordt er een jaarvergadering gehouden met daarin de prijsuitreiking.
Je wint altijd een beker of cadeaubon, mits je de 20 verschietingen hebt volgemaakt.

Er wordt geschoten in 3 klassen
A- Klasse
B- Klasse

OPG-klasse

OPG- klasse , in gebruik genomen in 2019.

Leden die door leeftijd of lichamelijke functioneren niet meer bij machte zijn het wapen op eigen kracht op te richten kan in deze klasse gebruik maken van een standaard om opgelegd te schieten.

De klasse wordt bepaald naar gelang je scores zijn. A- Klasse is hier bij het hoogst haalbaar.

Waar schiet je op ?

Er wordt geschoten op kaarten met 5 rozen in een serie van 5 kaarten per keer.
Je kunt maximaal 50 punten per kaart schieten.
Er is ook altijd een mogelijk om van te voren een proefkaart te schieten.
Je schiet op 7 meter afstand  !

Kogeltjes

Er wordt geschoten met kogeltjes van 4,5 mm
Deze worden door de club aangeschaft.

Wapen

Een beginnende sportschutter mag volgens de Nederlandse wetgeving al direct een eigen luchtdrukwapen aanschaffen. Gelet op de relatief hoge aanschafkosten van een eigen schietsportwapen, kan een schutter ook gebruik maken van een van de "verenigingswapens". Hierdoor kan de schutter eerst kennismaken met de schietsport, alvorens hij een keuze maakt voor de aanschaf van een eigen wapen.

Onze club beschikt over 4 eigen luchtbuksen !

De contributie bedraagt € 10,- per maand en eenmalig inschrijfgeld van € 7,50
Dit is inclusief kogels, kaarten en eventueel een verenigingsbuks in bruikleen.

Bij aanmelding houden wij een proeftijd van 3 maanden aan, hierin betaald de schutter de contributiekosten en krijgt de nieuwe schutter evenals de andere leden de kans aan elkaar te wennen. Na de 3 maanden volgt er de vraag om vast lid te worden en zal er een stemming onder de leden plaatsvinden, om het nieuwe lid in- dan wel uit te stemmen.  Hierna zal het - eenmalige - inschrijfgeld ook moeten worden voldaan.

Wanneer?

Op Maandagavond vanaf 19.00 tot 22.00 uur kan er geschoten worden.
Je kunt altijd eens vrijblijvend komen kijken of een keer komen proefschieten.
Neem wel altijd eerst contact op met de vereniging (via mail of telefoon of deze website)
Zodat er tijd vrij gemaakt kan worden voor goede begeleiding en uitleg.

Wij schieten in Cafe- Zaal Roeloffs
Van Bergenplein 41
4871 CD Etten-Leur

E-mail:        sv-roda-bestuur@outlook.com